Tot voor kort behoorde de droom van het opzetten van een headset en het binnenvallen in een virtuele wereld puur in het rijk van sciencefiction, zoals Star Trek’s Holodeck of The Lawnmower Man. Dankzij het werk van bedrijven als Oculus, HTC en anderen is dat niet langer het geval. Maar de geschiedenis van virtual Reality gaat veel verder terug dan dat – dus zonder verder oponthoud, hier zijn onze keuzes voor acht van de belangrijkste mijlpalen in de technische geschiedenis die de Virtual realiteit maakten tot de producten van vandaag

Het Is Stiekem Al Ouder Dan Je Denkt, Virtual Reality

In 1957 bedacht hij een grote cabine-achtige machine genaamd de Sensorama, die was bedoeld om meerdere technologieën te combineren om een ​​tot vier mensen de illusie te geven dat ze zich in een volledig 3D meeslepende wereld bevonden – compleet met geur, stereogeluid, trillingen en zelfs atmosferische effecten zoals wind in het haar.

De Ultieme Weergave Ontworpen Door Een Computerwetenschapper

Het eerste echte VR head-mounted display werd in 1968 gemaakt door computerwetenschapper Ivan Sutherland. De Virtual Reality bril van Sutherland was een project dat hij omschreef als “de ultieme weergave.” Het verbond een stereoscopisch scherm van een computerprogramma met eenvoudige virtuele draadframe-vormen, die van perspectief veranderden toen de gebruiker zijn of haar hoofd bewoog.

Virtual Reality Om Te Piloten Op Te Leiden

Rond dezelfde tijd dat Ivan Sutherland aan zijn project ‘Sword of Damocles’ werkte, was een militaire ingenieur, Thomas Furness, bezig met de ontwikkeling van een ambitieus vluchtsimulatorproject dat uiteindelijk uitgroeit tot iets dat de ‘Super Cockpit’ wordt genoemd.

Je Eigen Privé Rit Wanneer Je Maar Wil

Ontwikkeld door MIT in 1978, met de helpende hand van DARPA, was de Aspen Movie Map eigenlijk een virtuele realiteit van Google Street View. In plaats van de standaard 3D-afbeeldingen die op dat moment konden worden gemaakt, gebruikte het foto’s gemaakt door een auto die door Aspen, Colorado reed en gaf de gebruiker een interactieve virtuele privé rit door de stad.

Of Je Verzint De Term Ineens

In de jaren 1970 bedacht computerartiest Myron Krueger de term ‘Virtual Reality’, dus dat de meesten mensen Virtual Reality kennen en zo noemen is vanwege de computerwetenschapper en kunstenaar Jaron Lanier in de jaren tachtig.

En Daar Is Hij Dan Echt De Eerste VR Bril, Of Toch Niet?

Een van de eerste bedrijven die probeerde een VR-headset te lanceren was Sega, die Sega VR diende als accessoire voor de Genesis. De ontwikkeling begon in 1991 en een paar jaar later doorging, was Sega VR een poging om meer leven uit de 16-bits gameconsole van het bedrijf te persen. met een gestroomlijnd zwart plastic design dat Lcd-schermen, stereohoofdtelefoon en interne “bewegingssensors” voor het volgen van de hoofdbeweging verborgen hield. Helaas is deze nooit uitgebracht – met een (enigszins amusante) verklaring dat Sega zich zorgen maakte over het virtuele effect was te realistisch, en mensen zouden eindigen zichzelf pijn doen terwijl ondergedompeld.

Het Is Pas Echt Bekend Geworden Door Onze Blauwe Reus

In 2010 creëerde de 18-jarige ondernemer Palmer Luckey het eerste prototype van de Oculus Rift. Met een zichtveld van 90 graden dat nog nooit eerder in een consumentenapparaat was gezien, haalde het een paar jaar later 2.4 miljoen dollar op, voordat het bedrijf in 2014 voor 2 miljard dollar werd gekocht door Facebook.

Het Oppakken Door De Grote Jongens

Sinds 2017 werken honderden grote bedrijven aan hun eigen VR-headsets. zoals HTC (makers van de HTC Vive), maar ook Google (met zijn enorm populaire Google Cardboard), Apple, Amazon, Sony, Samsung en anderen.

x Gedeeld