Tot voor kort was Virtual Reality een beetje een fantasie voor de sciencefiction fans. Al in 1935 beschreef de Amerikaanse sciencefictionschrijver Stanley G Weinbaum zoiets als Virtual Reality in een kort verhaal genaamd Pygmalion’s Spectacles. “Maar luister – een film met beeld en geluid geeft. Stel nu voor dat ik smaak, geur, zelfs voelen van aanrakingen toevoeg, laat ik het zo stellen, je kijkt niet naar de film op een scherm maar je zit ineens in de film. Sciencefiction of toch al realiteit?

Virtuele Realiteit Voor De Massa Is Hier, Maar Wil De Massa Virtuele Realiteit?

Sinds de magische bril van Ludwig zijn weg naar de mensen vond, zijn er tientallen jaren van experimenteren rond virtual Reality geweest, van het eerste op het hoofd gemonteerde Virtual Reality systeem in de late jaren 1960 tot de eerste commerciĆ«le producten in de jaren 80 – om nog maar te zwijgen van de interpretatie van Hollywood in de film The Lawnmower Man, dat enige tijd later het voorbeeld van Virtual Reality vormde.

Zolang Zijn De Virtual Reality Brillen Er Toch Nog Niet?

De start van de Huidige VR systemen begon in het jaar 2010, toen de Amerikaanse tiener Palmer Luckey het eerste prototype van een VR-headset creĆ«erde die zou evolueren naar de Oculus Rift. Twee jaar later lanceerde hij een crowdfunding campagne en ontving 250.000 Dollar om deze te vermarkten – en later beloofde hij 2,4 miljoen te investeren in de technologische industrie voor Virtual Reality . Twee jaar later vond de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, de Virtual Reality bril zo leuk dat hij het bedrijf kocht voor twee miljard dollar.

Onze Eigen Smartphone Is Zelfs Geschikt

Sinds de aankoop van de Oculus Rift door Mark Zuckerberg zijn er verschillende concurrenten verschenen, zoals de HTC Vive en Sony’s PlayStation VR tot headsets die werken met een smartphone, zoals Samsung Gear VR en Google Cardboard. Ondertussen maken honderden ontwikkelaars VR-spellen en -apps, filmmakers verkennen het potentieel voor het verbeteren van de ervaringen van documentaires en animatie films, en Facebook en YouTube zijn met 360-graden video’s ook op de nieuwe technologie ingesprongen. Grote bedrijven zien dus al het potentieel en ontwikkelen steeds meer content geschikt voor virtuele weergave.

Wat Heb Ik Nu Nodig Om In Een Virtuele Wereld Te Stappen?

Het belangrijkste onderdeel van een virtual Reality set is de headset, een apparaat dat lijkt of je een dikke veiligheidsbril op zet. De duurdere headsets van hogere kwaliteit moeten op een computer worden aangesloten om apps en games uit te voeren, terwijl sommige goedkopere Virtual Reality brillen een mobiele telefoon gebruiken die aan de voorkant van de headset wordt aangesloten.

Beeld Is Slechts Klein Deel Van De Ervaring

We moeten geluid uiteraard niet vergeten, we raden daarom aan te kijken naar hoofdtelefoons van goede kwaliteit. Hoe realistischer het geluid realistischer de virtuele ervaring is. Er zijn ook andere optionele accessoires beschikbaar zoals handcontrollers en loopbanden, deze zijn allemaal ontworpen om jouw virtuele ervaring te verbeteren. Handcontrollers vertalen jouw bewegingen in een spel of toepassing dat je gebruikt, hoewel standaard gaming-joypads vaak ook kunnen worden gebruikt. VR-apparaten hebben hun eigen app-stores, vergelijkbaar met app-winkels voor smartphones, waar u games en apps kunt zoeken en downloaden. Sommige van deze winkels zijn toegankelijk via het apparaat zelf, terwijl andere – de VR-sectie van de Steam Digital Games Store, bijvoorbeeld – allen op uw computer kunnen worden bekeken.

x Gedeeld