Noem virtual reality en je zal waarschijnlijk een van de twee reacties krijgen: ofwel uiterste enthousiasme en bewustzijn, of iets in de trant van Homer Simpson die “Neeeeerd!” roept. Maar VR verdient meer, veel meer, en dit is waarom.

Van Een Baby Tot Een Volwassenen markt

In essentie is de VR-technologie volwassen geworden. Apparaten zijn capabel, betaalbaar en steeds toegankelijker. En het is nog beter toegankelijk als je smartphone en VR in de mix gooit. Samsung Gear VR is de leider op dit gebied.

Het werkt met de Samsung Galaxy S6 en alle latere high-end smartphones, en kost slechts 80 euro. Hoewel mobiele VR beperkt blijft is het is een zeer de moeite waard als instapmodel om te beginnen met virtual reality. En met Google’s recente lancering van de Daydream View-headset, is mobiele VR klaar voor compatibiliteit met een groeiend aantal Android-telefoons.

De Kwantiteit En Kwaliteit Van Games Groeit Met Grote Sprongen

Drop Dead is de eerste first-person shooter met kwalitatief goede beelden voor de VR. Dat maakt het dus ook logisch dat het grootste deel van de VR-early adopters gamers zijn. Het aanbod met spellen van hoge kwaliteit groeit. Dankzij verbeteringen in bewegingstechnologie en met de het toevoegen van controllers is VR dichtbij, erg dichtbij. We hebben de grootste groei gezien bij Oculus, een bedrijf van Facebook dat veel geld heeft gereserveerd voor ontwikkelaars om content te maken.

Het Is Niet Alleen Speelgoed, Het Is Een Medium

Oculus Medium laat artiesten en animators 3D-sculpturen maken in VR. VR-evangelisten leggen snel de nadruk op de mogelijkheden buiten het speelveld. Grote mediabedrijven zoals Vice Media, The New York Times en NBC zijn onder degenen die momenteel VR-nieuws en documentaires produceren. Om beter te visualiseren hoe dat eruit ziet, moet u nadenken over de 360-gradenvideo’s die je zo nu en dan ziet op het internet. Wanneer je die video’s in virtual reality bekijkt, zit je erin. De virtual reality films zijn snel aan het groeien. Het heeft zelfs het internationale podium bereikt via grote filmfestivals zoals Cannes, Tribeca en Sundance.

Met VR Een Valse Wereld Betreden

VR wordt vaak bekritiseerd vanwege zijn isolerende eigenschappen. Streng gelovigen bekritiseren het idee een valse wereld binnen te gaan ten koste van het verlaten van de echte wereld. Het klopt dat je in de meeste gevallen de echte mensen of omgeving om je heen niet kunt zien en tot voor kort waren multiplayer- en community-building mogelijkheden in VR moeilijk te verkrijgen. Maar dat is aan het veranderen. VR-content biedt een toenemende hoeveelheid interactiviteit van externe spelers, die zeker zal toenemen naast de populariteit van de headset. Bovendien zetten bedrijven en ontwikkelaars sociale integratie in.

De Helende Werking Van Virtual Reality

Bravemind is een VR-applicatie ontworpen om militaire veteranen die in Irak en Afghanistan hebben gediend te helpen bij de bestrijding van posttraumatische stressstoornissen. Wat hebben arachnofobie, angst voor spreken in het openbaar en PTSS gemeen? Ze worden allemaal bestreden met nieuwe VR-toepassingen. Dankzij zijn realistische en meeslepende ervaring, is VR bij uitstek geschikt om veilige en toegankelijke belichtingstherapie te bieden, een techniek waarvan is bewezen dat deze patiƫnten helpt situationele angsten op afstand te houden. VR-technologie stimuleert ook verschillende andere aspecten van de gezondheidszorg.

Steeds Meer Grote Bedrijven Zijn Bezig Met Het Ontwikkelen

Omdat de VR wereld voor veel consumenten nog steeds erg nieuw is, is het gemakkelijk te bedenken dat VR nog steeds door enkeling wordt gebruikt. Vergis je niet: Big business omarmt VR. De industrie is zelfs al miljarden waard. Facebook kocht Oculus voor $ 2 miljard in 2014. SteamVR, het bedrijf achter het besturingssysteem van de HTC Vive, is de oprichting van de Valve Corporation, die naar schatting meer dan $ 3 miljard waard was in 2014. Dat was voordat de HTC Vive zelfs werd uitgebracht. Met Google’s toetreding tot VR als die van Sony (met de PlayStation VR) wordt de cumulatieve branchewaarde verhoogd.

x Gedeeld