De eeuwige strijd tussen de HTC VIVE & Oculus Rift blijft doorgaan

De ontwikkeling van Oculus in de afgelopen paar jaar was geweldig snel en dat heeft anderen de kans geboden om concurrerende headsets te bedenken en om een stapje verder te gaan dan de jongens van Oculus. Een uitstekend voorbeeld daarvan is de indrukwekkende HTC Vive, een door Valve ondersteund initiatief om de eerste SteamVR-headset mogelijk te maken. Lees vooral verder als je een vr bril wil kopen maar nog niet weet welke keuze je wil maken..

De HTC Vive onderscheidt zich met name door..

Wat de Vive onderscheidt van de Rift is hoe deze moet worden gebruikt. De Oculus ‘headset is alleen voor zittende ervaringen, wat betekent dat het alleen op zijn best is in bepaalde specifieke genres, zoals cockpitspellen.

De VIVE is bedoeld om te lopen en om te ervaren

De Vive is bedoeld om in een kamer te worden gebruikt, terwijl je staat of loopt (hoewel hij ook zittend kan worden gebruikt), een ontwerpbeslissing die je meteen een meer meeslepend gevoel geeft. Het creëert een Star Trek holodek-achtige ruimte in je kamer om er bijna in rond te lopen.

De headset zelf verpakt in een paar OLED-schermen met een totale resolutie van 2.160 x 1.200 pixels. De Vive bevat ook niet één, maar twee volgstations en een paar bewegingscontrollers met IR-tracking. Ook belangrijk is de 720p-camera aan de voorzijde, voor het volgen van objecten en pass-through, waarover we later meer zullen uitleggen.

De HTC Vive is net een apparaat uit de toekomst

De Vive ziet eruit als een apparaat dat recht uit de toekomst wordt getrokken. De infrarood-trackingpunten die over het gezicht van de headset verschijnen, zijn ingesprongen op de afgeronde vorm van de headset, waardoor de Oculus Rift en andere VR-headsets eleganter en gestroomlijnder zijn en een agressievere uitstraling hebben.

Persoonlijk vinden we de Vive aantrekkelijk, althans in die zin dat het er net zo futuristisch uitziet als de virtuele realiteit voelt.

Het helpt dat elk onderdeel van de set, van de trackers, naar de controllers, naar de kabels en de schakeldoos, is gemaakt van stevig, dik plastic. Het betekent wel dat de headset zelf behoorlijk zwaar is, maar zoals we zullen zien, is het juiste gewicht in evenwicht brengen belangrijker dan het afwerpen van kilo’s.

De controllers zijn uniek. Hoewel de meeste gelijkenis lijkt te bestaan ​​met een Nintendo Wii-afstandsbediening, voelt zelfs dat zich gedwongen.

De interessante vorm van de HTC Vive controllers

Hun interessante vorm wordt vaak visueel in-game gerepliceerd en de oneven ring aan de bovenkant wordt de perfecte plek om edelstenen te huisvesten of objecten te grijpen.

Helaas heeft een serieuze constructie en solide connectiviteit een prijs, en die prijs is de Vive-kabel. Hij is helaas wat dik en kan wat onhandig zijn, vooral in spellen met veel ronddraaien of ronddraaien. Je zult er na een tijdje aan wennen, maar het is niet de meest elegante oplossing. We zijn altijd een beetje bang om over je snoer te struikelen.

De kabels lopen in een schakelkast in plaats van rechtstreeks in de computer. Dat maakt het gemakkelijk om alle kabels, voeding, USB en HDMI naar dezelfde plek te laten werken, zonder een aparte voedingskabel te hebben. Het fungeert ook als een ontsnapping voor het geval je een beetje te enthousiast wordt, waardoor je geen dure pc uit je bureau kunt rukken.

Comfort staat hoog in het vaandel bij de makers van de HTC Vive

De hoofdband van de Vive is drastisch verbeterd door het bevestigingsmechanisme van de Vive Pre. De banden aan zowel de zijkanten als de bovenkant zijn veel steviger en dikker. Het klittenband heeft zijtabs om de pasvorm aan te passen terwijl de headset aan staat, en de meeste mensen vinden een comfortabele pasvorm in minder dan een minuut.

Het helpt dat de face-pakking op de headset zelf vrij zacht is en helemaal rond je ogen gaat, met een korte pauze aan de onderkant voor de rubberen neussteun. Zodra het goed zit, zijn er geen drukpunten aan de buitenkant van de headset, wat gelukkig betekent dat er geen “VR-gezicht” is, een probleem met sommige headsets die een rode ring om je ogen achterlaten.

Het zweet loopt soms wel langs je hoofd naar beneden, het is soms warm. Erg warm.

Dat heeft ons er niet van weerhouden om een ​​aantal keer in de Vive te zweten. Vooral in games als Hover Junkers, waar veel wordt rondgevlogen en gedoken, verandert het schuimframe in een beetje een zweetband. Het druppelt niet, maar het is genoeg om je na een intensieve sessie twee keer na te denken over het overhandigen van de headset aan iemand anders.

De software die bij de HTC Vive komt kijken is prima in orde

Het instellen van het apparaat betekent het volgen van een proces beschreven door Valve. Hoewel er geen tekort is aan snoeren om aan te sluiten, en het positioneren van de vuurtoren sensoren die uw positie in de kamer detecteren kan een pijn zijn (ze moeten ten minste 4-5 voet hoog of hoger zijn, en idealiter enigszins naar de grond gekanteld), de technisch inzicht vereist minimaal.

Er zijn slechts een paar knoppen om op te drukken, en verbindingsproblemen waren zeldzaam, ondanks het feit dat zowel de vuurtorens als de controllers draadloos communiceerden.

Gebruik Steam om je VR ervaring met de VIVE compleet te maken

Je kunt naar VR gaan via de Steam desktop-software door een VR-compatibel spel te starten, of door SteamVR te starten, die een front-end opent die erg lijkt op Steam’s Big Picture-modus. Het is niet zo aantrekkelijk als het vergelijkbare startscherm van Oculus, maar het werkt op dezelfde manier en we vonden het redelijk intuïtief.

De Vive is geen plug-and-play-apparaat. Enig niveau van begrip is vereist. Maar als je ooit een joystick hebt aangesloten en in kaart hebt gebracht, een draadloze printer hebt aangesloten of een pc-hardware hebt geïnstalleerd, zou je de installatie van de Vive een makkie vinden.

De eindconclusie, hoe zit het nu met de HTC VIVE?

DJe hebt drie dingen nodig om te ervaren wat de Vive te bieden heeft: een voor de VR geschikte computer met een erg mooie grafische kaart, voldoende ruimte voor ervaringen op kamerniveau en $ 800. De eerste twee zijn niet zozeer een probleem als ze aan de oppervlakte lijken.

De hardware die nodig is voor Vive-compatibiliteit is al lager dan die van een Rift-pc, en de specificaties van Valve zijn slechts suggesties voor optimale prestaties. De ruimte die nodig is voor ruimtegebrek is zes en een halve bij vijf voet, wat gemakkelijk genoeg is om uit te ruimen in veel woonkamers of thuisbioscopen. Maar misschien vindt u dit systeem in een hol, in de kelder of ergens waar ruimte overvloedig is.

Zelfs de prijs is concurrerend wanneer je je herinnert dat Oculus Rift 600 euro kost. De Vive bevat ook touch controllers in die prijs, een functie die extra kosten zal kosten wanneer het later dit jaar voor Rift wordt gelanceerd. We weten niet hoeveel deze controllers kosten, maar we verwachten dat de totale kosten van een Rift met de Touch-controllers de prijs van 800 euro van de Vive zullen overstijgen of overtreffen.

En eerlijk gezegd hebben we liever een headset die plannen maakt voor die invoermethode, direct uit de doos. Een grote klacht bij Oculus Rift beoordelingen was het ontbreken van bewegingsbedieningen, een probleem waar Valve en HTC voor zouden beslissen zou de kern zijn van de HTC Vive. Die beslissing heeft echt zijn vruchten afgeworpen, en het resultaat is niet alleen een VR-headset, het is een complete onderdompelingskit voor virtual reality.

Zelfs als je niet van VR houdt, of geen interesse hebt, moet je de Vive proberen. Dit is de VR-ervaring waarvan je altijd al hebt gedroomd. Geen concurrent, waaronder Oculus Rift, kan nu vergelijken met de Vive. Het komt het dichtst in de buurt bij The Matrix.

Handige Video’s

x Gedeeld