Samsung Gear VR, het Samsung VR paradepaardje

De Samsung Gear VR blijft een van de populairste mobiele VR-headsets op de markt. Maar dat betekent niet dat Samsung niet innoveert in haar producten. Als reactie op de eerdere Samsung VR, is Samsung terug met een verbeterde en nieuwe Gear VR-headset.

Zijn de irritaties uit de vorige versie verholpen?

Met de nieuwe Samsung VR Bril is het mogelijk dat de vele irritaties van het vorige model kunnen verdwijnen. Ook wij zijn van mening dat de eerste editie van de Samsung VR de nodige mankementen had. Het nieuwste apparaat van het Koreaanse bedrijf is het vijfde dat pronkt met het door Oculus aangedreven VR-platform.

De nieuwe Samsung Gear VR is niet eens echt veel duurder geworden

De nieuwe Gear VR is et zo heel veel duurder dan zijn voorganger. De nieuwe Gear VR is iets verbeterd qua ontwerp en beschikt over een USB-C-connector die rechtstreeks in de Samsung Galaxy S8 en Samsung Galaxy S8 Plus past. De grote aantrekkingskracht van het nieuwe model de meegeleverde draadloze controller die de ervaring tegenwoordig helemaal compleet maakt.

Samsung heeft stappen gemaakt met de nieuwe versie

Maar terwijl vorige updates veel van hetzelfde waren met slechts kleine wijzigingen aan het specificatieblad, heeft Samsung nu een bewegingscontroller  meegeleverd om de VR actie optimaal te besturen.

De ervaring is nog steeds volledig draadloos, met alleen je Samsung-telefoon om games, video’s en apps te laten zien en spelen, maar hoe zijn we verder gegaan met het gebruik van de nieuwste toevoeging aan de Gear VR-lineup en is de controller echt de upgrade waard? Lees verder om erachter te komen.

Samsung heeft rekening gehouden met de lancering van de S8

Om samen te vallen met de lancering van de nieuwe Galaxy S8 en S8 +, heeft het bedrijf opnieuw de Gear VR vernieuwd, waarbij Samsung een nieuwe kleur en een nieuw randapparaat introduceert in een poging om je virtual reality-ervaringen nog veel meeslepender te maken.

De steeds groter wordende bibliotheek met inhoud van de Gear VR (meer dan 600 apps en spellen), bezorgt u een geweldige tijd om fysiek en virtueel te spelen.

Als u de nieuwe Gear VR wilt gebruiken, hebt u een van de volgende telefoons nodig: Galaxy S6, S6 Edge, S6 Edge Plus, S7, S7 Edge, S8 of S8 +.

De GEAR VR headset is compitabel met veel telefoons

Over het algemeen hangt uw ervaring met het gebruik van een Gear VR af van welke smartphone u vergrendelt in de headset. Samsung zal je natuurlijk naar de Galaxy S8 en zijn brede scherm duwen, maar die met een S7, S7 Edge, Note 5, S6, S6 Edge en S6 Edge + zijn ook allemaal bedekt.

Met dezelfde kijkhoek van 101 graden die werd verbeterd door de laatste irritatie die mensen ervaarden, is de nieuwe Gear VR nog steeds ongeveer gelijk aan de PlayStation VR voor beeldmateriaal.

Ontwerp

Een nieuwe telefoon en een nieuwe kleur. Om samen te vallen met de lancering van de nieuwe S8-handsets, heeft de Samsung Gear VR ook een kleurwisseling ondergaan, gaande van een inktzwart nachtblauw tot Orchid Grey. Dit is tevens ook een van de beschikbare kleuren van de S8 en S8 +.

Het plastic heeft een mooie parelachtigheid die de lichtpaarse tint van het apparaat naar voren brengt wanneer het licht erop valt.

Een glimmende plaat

Een andere merkbare verandering is de glimmende plaat aan de voorkant van het apparaat wanneer de Samsung Gear VR niet in gebruik is. Het is een beetje opzichtig voor mijn smaak, maar omdat het geen groot deel van het ontwerp is, is het vergeeflijk.

De Samsung Gear lijkt nog steeds op de oude versie

Buiten de kleur en de glanzende voorkant is de Samsung Gear VR niet veel veranderd. De iets verzonken touchpad bevindt zich nog steeds aan de rechterkant van de headset onder de Home- en Back-knoppen.

De volumeknop

De volumeknop bevindt zich dichter bij de voorkant van het apparaat. Samsung heeft ook de swappable USB Type-C-connector bewaard, die kan worden omgeschakeld voor een Samsung-telefoon met een traditionele micro-USB, zoals de Note 4, Note 5, Galaxy S6, S6 Edge, S7 en S7 Edge.

De USB Type-C-poortadapter blijft rechtsonder op het apparaat met een paar ventilatieopeningen om uw smartphone koel te houden. Het focuswiel blijft in het midden bovenaan de headset, net voor de balk die een van de met klittenband omzoomde hoofdbanden bevestigt.

Controller

Het nieuwste aan de Samsung Gear VR is niet de kleurverandering; het is het nieuwe rand apparaat dat erbij geleverd wordt.  De Gear VR wordt vanaf nu namelijk geleverd met een controller voor één hand voor een extra boeiende en levendige ervaring. 

De controller bestaat uit een cirkelvormig touchpad met aan de bovenkant de volumeknoppen. Met zijn hoekige kop is er een trigger aan de achterkant, wat erg handig is voor schietspellen zoals Drop Dead.

Een echt lichtgewicht 

Met 2,3 gram is de 4,2 x 1,8 x 1,5-inch controller lichtgewicht en toch substantieel, met het gewicht dat voornamelijk te danken is aan het paar AAA-batterijen die het Bluetooth-randapparaat voeden.

Het touchpad is responsief en nauwkeurig, waardoor het gemakkelijk is om op Facebook te navigeren of zombies te vernietigen. De achterste trigger zorgde voor een mooie snapback, net als het touchpad en de knoppen aan de voorzijde.

Soms ligt het er maar net aan welk VR spel je speelt

Zo leuk als de Samsung Gear VR-controller ook is, er zijn games (zoals Minecraft) die nog steeds een traditionele controller vereisen. In dergelijke gevallen wilt u een Bluetooth-gamepad in de buurt hebben.

First person shooters zijn geweldig met de Gear

De trigger opent ook veel potentieel voor veel first-person shooter-achtige games plus een nieuwe manier om de virtuele wereld die Samsung heeft gecreëerd te omzeilen. Als je het accessoire van Google Daydream eerder hebt ervaren, is het een redelijk vergelijkbare ervaring die vanzelf zal komen – je richt de controller, je klikt op de controller, je wint.

Interface: Cleaner, Slicker en Voice Controlable

Oculus heeft de Gear VR-interface een update gegeven en deze is dan ook perfecter dan ooit. De virtuele lobby bevindt zich nog steeds in een weelderig huis, compleet met hardhouten vloeren en een kiekeboe-paneel, maar de interactie met de interface voelde veel soepeler dan in eerdere ervaringen.

Oculus gebruikt nog steeds zwevende tegels, maar deze zijn groter, met opvallende afbeeldingen. Mijn favoriete nieuwe functie is veruit het spraakcommando. U kunt apps starten en je uitspraak herzien door te zeggen: “Hé, Oculus” en vervolgens het commando te benoemen.

De grootste toevoegingen aan de line-up van de hoofdtegel zijn tabbladen voor internet, evenementen en spraak. Eindelijk, buiten de bèta, is de functie waarmee je op internet kunt browsen in VR nu beschikbaar. Om zaken op gemakkelijk te maken, bevat de app iconen voor populaire sites zoals Facebook, Twitch, YouTube, Vimeo, CNN, Instagram, Google en Amazon in de O-browser.

Internetten op je GEAR

Je kunt ook een webadres typen door een zwevend toetsenbord te roepen (met numpad), hoewel dit na een tijdje een beetje vervelend kan worden. Toch vond ik het leuk om door mijn Facebook-feed te bladeren, op Like te drukken en berichten te delen, hoewel Facebook voor de VR nog een manier moet vinden toegang te geven tot de andere emoties (Bijvoorbeeld: verdrietig, boos, wow en haha).

Apps, games en ervaringen

De inhoud van de Samsung Gear VR lijkt wel oneindig. Dankzij het partnerschap van Samsung met Oculus zijn er meer dan 600 titels in de Samsung Gear VR-winkel, met nog veel meer geweldige apps in het vooruitzicht.

Hoe zit dat dan met die apps?

Samsung is sinds eind 2015 actief op het gebied van VR, dus het feit dat er veel te doen is als je de headset vastmaakt, is geen verrassing. Niet alleen kun je meedoen met de grote namen zoals Oculus Rooms, YouTube en Minecraft, maar het indie-einde van het spectrum zit ook vol met opties waar je doorheen kunt reizen.

Samsung VR stijgt uit boven haar concurrenten

Het is een gebied waarop Samsung boven zijn concurrenten stijgt, met veel demo’s en gratis apps naast de dure hitters. Gebruikers kunnen ook items kiezen om te downloaden door middel van beschrijvingen en een Netflix-stijl vijf-sterren beoordelingssysteem.

Het is nog steeds eenvoudig, en het werkt nog steeds goed.

Zoals verwacht is het aantal apps dat de controller nu ondersteunt beperkt. En hoewel veel games het bijvoorbeeld ondersteunen, kan dit vaak betekenen dat je de controller gebruikt om door menu’s te navigeren, in plaats van echt anders te spelen.

Er wordt verwacht dat ontwikkelaars hard door gaan werken om de technologie beter te kunnen gebruiken, hoewel de eerste ontwerp tekeningen met apps als Dead and Buried en Ocean Rift geruststellend zijn.

Apps variëren nog steeds van gratis tot ongeveer 13 euro per stuk, de winkel omvat een reeks genres, waaronder onderwijs, gaming, entertainment en sociaal.

De winkel heeft onlangs een sectie toegevoegd voor controller-specifieke apps, zodat je niet eindeloos door de enorme catalogus hoeft te zoeken.

Ik heb erg genoten van het spelen van Magic Sticks, een magische duelspel. Toen ik voor het eerst Wands speelde, na zijn debuut in 2016, werd ik gedwongen om een gamepad te gebruiken. Met de controller voelde het echt alsof ik een toverstaf in mijn hand had, en speelde met vuurballen tegen mijn tegenstander.

Prestaties en warmte

Net als zijn voorganger heeft de nieuwste Gear VR een gezichtsveld van 101 graden, wat een beetje te kort komt van wat de Oculus Rift of HTC Vive bieden, met hun 110 graden FOV.

Het gezichtsveld is een stuk beter geworden

Een breed gezichtsveld zorgt voor een betere onderdompeling, wat een nauwkeurigere blik oplevert met scherpere details, vooral bij het lezen van tekst. Er is nog steeds wat vervaging aan de randen, een probleem dat snel wordt opgelost zodra je in de richting van de vervaging kijkt.

Zelfs toen ik een video zag, zombies neerschoot, bemiddelde in een Zen-tuin, mijn Facebook-pagina bijwerkte en “Before He Cheats” (slecht) zong, bleef de Galaxy S8 relatief cool.

Comfort

Dankzij de voering in vilt en schuimbekleding droeg ik de Gear VR bijna 2 uur comfortabel. De brede, elastische hoofdbanden leveren uitstekend werk aan het verspreiden van het 338 gram headsetgewicht.

Zo comfortabel als de Gear VR is, draag ik toch liever de Google Daydream, die lichter en kleiner is (7,8 gram, 6,6 x 4,2 x 3,7 inch) en een beetje koeler na langere sessies dankzij de ademende stof.

 

Opstelling

Maar voordat je door de virtuele ether gaat slenteren, is er een klein probleem met de installatie. Het is een relatief snel proces, dat begon toen ik de S8 in de Gear VR plaatste, om te beginnen met het downloaden en installeren van de Gear VR-winkel.

Aanmelden is een fluitje van een cent

Zodra de winkel is geïnstalleerd en u bent aangemeld, is het tijd om de nieuwe controller te koppelen. Ik drukte op de Home-knop van het randapparaat en op de Koppelknop op de S8 en wachtte vervolgens ongeveer 3 seconden om verbinding te maken.

Het kalibreren van je Gear controller

Van daaruit voerde ik ongeveer een minuut armoefeningen uit, wanneer je de controller in een cijfer acht verplaatst begint hij te kalibreren. Ik wist dat ik hier mee klaar was toen ik een groen vinkje zag verschijnen op de telefoon.

Vervolgens selecteerde ik welke hand ik zou gebruiken met de controller, waarna ik uiteindelijk in de eigenlijke winkel terechtkwam.

Batterijduur

Vroeger was het snel switchen van Gear VR-apps een gemakkelijke manier om je batterij te doden. Dit is niet meer het geval meer met de nieuwste Galaxy-telefoons.

Na 2 uur gebruik was de batterij van de S8 nog steeds sterk, met 77 procent.

De eindconclusie over de Samsung Gear VR

Het wordt moeilijk om Samsung te onttronen van de mobiele VR-troon. Met elke irritatie die door gebruikers wordt geconstateerd doet het bedrijf iets om de ervaring op zinvolle manieren te verbeteren.

De toevoeging van de controller voegt een tactiele ervaring toe aan bepaalde games die niet konden worden bereikt met een traditionele gamepad.

De bibliotheek en apps zijn tegenwoordig geweldig geregeld

De steeds groter wordende bibliotheek met een overvloed aan nieuwe games en apps zijn zeker een pluspunt. Ook heb je voortaan toegang tot de bibliotheek door middel van een spraakopdracht. Het is de ongeveer rond de 125 euro zeker waard.

De Samsung Gear VR kan de strijd aan met de Google Daydream

De goedkopere Google Daydreams is nog steeds een zeer sterke kanshebber. We vinden het leuk dat je de meegeleverde controller weg kunt stoppen in de headset wanneer deze niet in gebruik is.

Daydream heeft ook een robuustere controller-gecentreerde catalogus en de headset is comfortabeler over lange afstanden vanwege zijn stofkleurige frame.

Over het algemeen geldt echter dat voor fans van virtual reality die een recente Samsung Galaxy-telefoon bezitten, de Samsung Gear VR de beste headset is voor de beste combinatie van inhoud, gebruiksgemak en nauwkeurige besturing.

Samsung Gear 360

De Samsung Gear 360, die vorig jaar naast de Galaxy S7 en S7 Edge werd uitgebracht, was ondanks zijn gebreken een goede camera. Het was overduidelijk de eerste poging om een ​​nieuw soort camera te maken, een camera die in 360 graden fotografeert.

“De houdbaarheid van deze versie van de Gear 360 is dezelfde houdbaarheid van andere baanbrekende digitale camera’s: kort.”

Dat leven eindigde eerder dit jaar toen Samsung de nieuwe Gear 360 aankondigde en uitbracht. Het is een langere, slankere versie van de Gear 360 die gemakkelijker in de hand te houden is, video’s en foto’s van betere kwaliteit vastlegt en de meeste kleine problemen oplost die bij zijn voorganger frustrerend waren om te gebruiken.

Het werkt nu ook met iPhones, hoewel de compatibiliteit daar stopt. Met de nieuwe Gear 360, die 229 euro kost, is het nog steeds een oplossing die op zoek is naar een probleem. Maar het maakt die zoekopdracht naar een perfecte 360-graden camera een beetje minder pijnlijk.

De resolutie

De nieuwe Gear 360 is geen grote evolutie. Het maakt nu een ware 4K-resolutie, maar onthoud: die resolutie is verspreid over de hele 360-gradenbol. 4K is een mooi pluspunt, maar de beeldkwaliteit is slechts marginaal beter dan die van de originele Gear 360. Ook geen verrassing, omdat de camera twee 8,4-megapixel beeldsensoren gebruikt in plaats van de dubbele 15-megapixel sensoropstelling op de eerste camera.

Anders dan dat Samsung de resolutie wat hoger uitrekt, hebben de videomogelijkheden van de Gear 360 niet veel vooruitgang geboekt. Je kunt nog steeds alleen in 4K fotograferen met een maximale framesnelheid van 24 frames per seconde.

Er wordt meestal gekeken naar het uiterlijk van 24 fps als het gaat om normale video’s, maar hogere framesnelheden (zoals 30 of 60) zijn de sleutel bij 360-gradenvideo’s omdat de beelden er vloeiender uitzien. (Dat is vooral belangrijk als je het in een headset bekijkt.)

De hoogste resolutie die de nieuwe Gear 360 opneemt bij het maken van 30 frames per seconde is 2880 x 1440, en om met 60 frames per seconde te fotograferen, moet je genoegen nemen met 2560 x 1280.

Dit zijn allemaal symptomen van het rare soort limbo dat er momenteel in de 360 graden wordt gebruikt.

Het is nogal verschillend van waar (en wanneer) traditionele digitale camera’s zich nu momenteel in termen van ontwikkeling bevinden. De meeste DSLR’s en smartphones hebben meer dan genoeg megapixels als je bedenkt dat de infrastructuur die we gebruiken voor het distribueren en bekijken van digitale video – of het nu een telefoonscherm is, een computermonitor of mobiele datasnelheden – nog steeds een inhaalbeweging maakt voor een tegemoetkomende 4K-resolutie.

Old VS New

Wat de nieuwe Gear 360 echt beter maakt dan zijn voorganger, is dat Samsung veel van de problemen verhelpt die zijn ervaren bij het vorige model.

De grootste verbetering is dat de camera nu zijn video’s automatisch aan elkaar hecht, waarbij de vorige Gear 360 de verwerkingskracht van de S7 of S7 Edge van een gebruiker gebruikte om dit te doen, een vaak lang en moeilijk proces.

Met de nieuwe Gear 360 is het net zo eenvoudig als uw telefoon verbinden met de camera en kiezen welke bestanden u wilt overbrengen. Die overdracht gebeurt relatief snel op een iPhone – ongeveer één tot twee minuten per minuut aan beeldmateriaal – en zelfs nog sneller op een Samsung-apparaat.

Maar wat nog belangrijker is, dit proces kan nu op de achtergrond gebeuren, wat betekent dat je de app kunt verlaten terwijl de beelden worden verzonden.

Je kunt de Gear 360 nu ook opladen terwijl je beelden overbrengt, iets dat op de een of andere manier niet mogelijk was met de vorige. U kunt zelfs meer beeldmateriaal opnemen terwijl u andere bestanden naar uw telefoon overbrengt.

Samsung heeft een aantal stappen ondernomen om deze versie van de Gear 360 veelzijdiger te maken, met als resultaat dat het een stuk minder moeite kost om te gebruiken.

Batterijduur

De batterijduur is bij de nieuwe camera ook beter. Je kunt ongeveer 1 procent van de interne batterij laten vallen voor elke minuut die je filmt, en ongeveer 1 procent voor elke twee minuten aan het overbrengen van beeldmateriaal. Dat levert u ongeveer anderhalf uur of meer opnametijd en meerdere uren in om al uw bestanden over te zetten (mocht u dat nodig hebben).

Het systeem is niet zo veelzijdig als de verwijderbare batterij in de eerste Gear 360, maar het is genoeg voor elke toevallige gebruiker.

Positionering

De nieuwe Gear 360 is een iets betere camera, maar dat heeft niets veranderd aan het feit dat het op zijn best is wanneer het op een statief of tafel is geplaatst en alleen wordt gelaten tijdens het opnemen.

Wat vinden wij nu van de nieuwe Gear 360?

We weten het nog steeds niet zeker. De nieuwe Gear 360 is een leuk speeltje om mee te spelen, maar hij staat nog steeds voor hetzelfde tweekoppige probleem als de oude. Het is een uitdaging om een ​​boeiende 360 ​​° -video te bedenken en te maken, net zoals het een hele klus is om ze te bekijken.

Het doet ons denken aan de begintijd van GoPro: het is duidelijk dat er iets is met deze nieuwe vormfactor en technologie, maar tenzij je gaat skydiven of snowboarden, of op safari gaat, kan het apparaat goed functioneren.

Maar omdat het bekijken van een 360-gradenvideo een kijker vereist om actie te ondernemen, nemen die problemen nog meer toe. Het is één ding als je platte, 1080p GoPro-video je kijkers verveelt.

Het is een heel andere druk als je mensen vraagt ​​om te klikken en rond een bol te slepen (of letterlijk op te staan ​​en rond te draaien met behulp van hun telefoon) vol met mogelijk mooie, maar waarschijnlijk saaie, beelden.

Dat wil niet zeggen dat 360-graden video’s alleen maar goed zullen worden als het onderwerp iets schandaligs is. Het is alleen dat het formaat meer nadruk legt op de inhoud die aantrekkelijk is, of creatief, of beide. 

We hebben overtuigende 360-graden video’s gezien waarbij de camera in het midden van een tafel vol met mensen stond, maar om dergelijke ideeën te herhalen, moet de kwaliteit van de beelden nog steeds drastisch verbeteren.

Stap in de goede richting

De nieuwe Gear 360 is een stap in die richting, maar nog geen grote sprong. De nieuwe Gear 360 is af en toe nog steeds vermoeiend om te gebruiken. Het botst nog steeds tegen dezelfde creatieve grenzen als voorheen.

Op zijn minst is het feit dat de nieuwe Gear 360 goedkoper is dan de eerste, minder een last om te kopen en eenvoudig te gebruiken voor wanneer je het “juiste” moment vindt om iets in 360 graden te schieten. 

We zitten nog steeds erg in de fase van vallen en opstaan ​​met sferische video’s en foto’s. Er zijn grote platforms die het formaat ondersteunen, zoals YouTube en Facebook, en er zijn een aantal echt meeslepende verhalen verteld in 360-graden door journalistieke outfits, merken en filmmakers. Maar voor de dagelijkse gebruiker is het nog steeds meer speelgoed dan een hulpmiddel.

gea

Handige en leuke Video’s

x Gedeeld